Education Is All a Matter of Building Bridges- Ralph Ellison

التعليم ككلّ عبارة عن بناء جسور! – رالف إليسون

Author: News Editor/26 September 2017/Categories: Staff articles

 

بالنظر إلى الخطة الخمسية التنموية الثامنة للسلطنة للفترة من 2010 وحتى 2015، فإنه لا يخفى علينا ما تمّ تسجيله من ارتفاعٍ سنويّ بما يقدّر بحوالي 9.4% في مجال العمران والإنشاءات في عُمان، وهو ما يؤكّد أن هذا المجال سيستمرّ في التوسّع رغم انخفاض أسعار النفط في الوقت الحاليّ، حيث أنه من المتوقع خلال العقدين القادمين أن تستمرّ السلطنة في بناء واستكمال احتياجات البنية التحتية فيما يتماشى ويتناسب مع ازدياد عدد السكّان، كما تركّز الحكومة العمانية على تطوير المطارات والسكك الحديدية والموانئ وغيرها من البنى التحتية التابعة للنقل والمواصلات، وهو ما يتطلّب التركيز على مجال الهندسة المدنية والمجالات التابعة لها، وذلك تلبيةً للمتطلّبات المتزايدة للخبراء في هذا المجال على مستوى العالم.

إن المشاريع تحتوي على العديد من الأعمال المتداخلة فيما بينها والتي يحدّدها المدى الخاص بالمشروع، وميزانيته، وجدول عمل المشروع متضمّنًا تاريخ تسليمه وذلك لتحقيق الأهداف الاستراتيجية التي تمّ تحديدها من قبل مختلف شركات العُمران والإنشاءات، ومهما كانت طبيعة المشروع سواءً كان عبارة عن بناءٍ كبير أو بناء سكنيّ صغير؛ فإن خدمات مديري الإنشاءات وماسحي الكميات مهمة لإتمام المشروع، والسؤال الذي قد يُطرح هنا هو لماذا قد يتردّد مالكي المشاريع والشركات في توظيف خبراء في مجال مسح الكميات وإدارة الإنشاءات؟ وهل سيزيد هذا التوظيف من القيمة الإجمالية وتكلفة المشروع؟ هنا؛ لابدّ أن نعي الدور المحوريّ والأهمية القصوى لخبراء هذا المجال في مشاريع الإنشاءات.

تعتبر إدارة الإنشاءات ومسح الكميات إحدى أهم المجالات التي يسعى مرتاديها إلى الإرتقاء بمسارهم الوظيفي والحصول على فرص عملٍ أفضل كخبراء البناء والتشييد، والمهندسين، والمهندسين المعمرايين، حيث أنه يجب على الخبير في قطاع البناء والتشييد أن يكون حاصلاً على الخبرات والكفاءات والمهارات المتعلقة بمسح الكميات وإدارة الإنشاءات والتي تتضمّن التخطيط والتنظيم والتحكّم بكل ما يتعلق بمشاريع المنشآت، وهو ما يجعلهم قادرين على توجيه وإدارة مشاريع ضخمة ومعقّدة، بالإضافة إلى التواصل وقيادة وتحفيز كافّة الأشخاص المتعلقين بالمشروع وذلك لإستكمال المشروع على الوجه الصحيح، حيث يهتم ماسحي الكمّيات بكل ما يتعلق بتكلفة المشروع، كما سيتمّكن ماسح الكميات من تزويد مالكي المشروع بمعلومات دقيقة حول عدد المصادر والموارد المطلوبة قبل البدء بالمشروع والتكلفة الإجمالية على المدى الطويل، كما يُمكن استشارة ماسحي الكميات في حال الرغبة في تغيير خطط المشروع وأيضًا حلّ المشاكل المتعلقة به، كما يأخذ ماسحي الكميات في اعتبارهم أهمية تحقيق المعايير والجودة في متطلبات الزبون وفي الوقت ذاته تخفيض وتقليل التكلفة الإجمالية للمشروع.

إن خرّيجي مجال إدارة الإنشاءات ومسح الكميات قادرين على الحصول على فرص عمل في القطاعات الحكومية، وشركات تطوير الإنشاءات، والشركات الخاصة، والإستشارات، كما أن هذا البرنامج يوفّر المعرفة اللازمة لمرتاديه فيما يتعلق بقطاع البناء والتشييد ومسح الكميات وحساب التكلفة وخدمات البناء والأدوات والهياكل الإنشائية، ويعتبر هذا البرنامج إحدى الخيارات والمسارات التعليمية المهمة حيث يتم تزويد خرّيجي هذا البرنامج بالكفاءات والمهارات اللازمة ليكونوا قادرين على إدارة المشاريع الإنشائية.

فينيثا آنيل؛ أستاذ مساعد بقسم الهندسة المدنية

According to the Sultanate’s Eighth Five Year Development Plan 2010-2015, Oman’s construction industry registered an average annual growth rate of 9.4%. Despite low oil prices, it appears that the country’s construction industry will continue to expand. In the next two decades, the construction in Oman is expected to continue to fulfil the infrastructure needs of its growing population. The government is focusing on the development of airports, railway lines, sea ports, and other transport infrastructure. The scope of the civil engineering profession has experienced various transitions. With the world evolving quickly the demands on the profession and professional experts are increasing.

A project has many interrelated work activities constrained by a specific scope, budget, and schedule to deliver capital assets needed to achieve the strategic goals set by the various construction companies. Be it a large building or a small residential building project, the services of the quantity surveyor and construction manager are required for the construction project. The question then is why do owners and companies hesitate to hire one? Will hiring one add to the overall cost of the project? To appreciate their significance, we need to be aware of their critical role in construction projects.

Quantity Surveying and Construction Management is a professional service that uses the specialization required of construction industry professionals, engineers, Architects looking to advance their careers. In the construction industry, an expert needs to have the experience and qualifications of a Quantity Surveyor and Construction Manager who can manage all the phases of construction as well as act as the Finance Controller of a project. Construction managers are expected to have managerial skills that involve planning, organizing and controlling all aspects of the construction project. This allows them to guide large and complex projects, and motivate, lead and communicate with various people in the construction process for the successful completion of the project. The Quantity Surveyor takes care of all the project related figures in terms of cost. Hiring a QS will give us an accurate idea of the quantity of resources required for the project beforehand and the long term cost of the project. We can always consult the QS in case of any alteration required in our plans and also to solve construction related disputes.  The standards and quality of the client requirement are met and at the same time they tend to minimize the cost of a project.

As a graduate of Quantity Surveying and Construction Management, employment opportunities are available in government departments, property development companies, private companies, and consultancies. This programme ensures wide knowledge related to construction industry, quantity surveying, cost and estimating, construction services, materials and structures. Quantity Surveying and Construction Management is a good choice of specialization because it equips the graduate with the skills required to lead any construction project.

Ms. Vineetha Anil, Faculty at Civil Engineering Department

Number of views (1876)/Comments ()