MEC’s new Environmental Engineering and Management programme to boost Oman’s environmental and sustainability initiatives

الهندسة البيئية وإدارتها: تسخير العلم من أجل بناء عالم مستدام وصديق للبيئة!

Author: News Editor/30 August 2017/Categories: News at MEC

أعلنت كلية الشرق الأوسط مؤخرًا عن طرح برنامج الهندسة البيئية وإدارتها ضمن برامج الهندسة المختلفة التي توفرها، حيث يهدف البرنامج إلى إعداد خرّيجين قادرين وذوو كفاءة عالية للمساهمة في بناء عالمٍ مستدامٍ وصديق للبيئة، يأتي طرح البرنامج في وقتٍ تسعى فيه جميع الدول حول العالم للتركيز على حلّ المشاكل المتعلقة بالاستدامة من أجل جعل هذا العالم مكانًا أفضل للحياة لأجيالنا القادمة.
وأشار الدكتور/ محمد أبو شمّالة؛ أستاذ مساعد في قسم الهندسة المدنية بكلية الشرق الأوسط، الذي نشر العديد من الأبحاث العلمية في هذا المجال، إلى أهمية هذا البرنامج بقوله: "يُعتبر برنامج الهندسة البيئية وإدارتها من أكثر المؤهلات الدراسية شهرةً وأهمية، يجمع بين مجالي الهندسة والعلوم البيئية، وهو ما يمنح خرّيجي هذا البرنامج فرصًا أكبر في المجالات الصناعية والبحثية والإستشارية، ومجالات تصميم النظم والعمليات والمعدات لمراقبة جودة المياة والهواء والتربة والإشراف على تطويرها، بالإضافة إلى المجالات الأكاديمية وغيرها"، كما يركّز البرنامج على تنمية القدرات التحليلية لدى الطلبة وقدراتهم على إيجاد الحلول الهندسية الملائمة لحل المشاكل البيئية مثل إعادة تدوير المخلفات ومعالجة التلوث في الهواء والمياه والتربة، إضافةً إلى البحث في إمكانيات معالجة المواقع الملوّثة.
كما أكّد محمد الصباحي؛ رئيس مكتب القبول في الكلية، على إقبال العديد من الطلبة على التسجيل في هذا البرنامج بقوله: "إنه لمن الرائع أن نرى أجيالنا القادمة من بُناة هذا الوطن على وعيٍ تام في ما يخصّ المجال البيئي، كما أننا استقبلنا العديد من الطلبات للإنضمام لهذا البرنامج برغبة أكيدة ليكونوا مختصين في هذا المجال، ولا زلنا مستمرّين في استقبال الطلبات حتى 8 أكتوبر القادم ".
الجدير ذكره أن كلية الشرق الأوسط توفر 8 برامج مختلفة في مجال الهندسة بما يتماشى مع الأولويات الوطنية ومتطلبات سوق العمل، بارتباطٍ أكاديمي مع جامعة كوفنتري بالمملكة المتحدة والتي صنّفت بالمركز 12 حسب تصنيف الجارديان للجامعات البريطانية للعام 2018، كما توفر الكلية العديد من المختبرات العملية المتخصصة والمزوّدة بأحدث الآلات والتقنيات في مجال الهندسة والعلوم، وذلك من أجل إثراء التجربة التعليمية لطلبتها في شتّى المجالات التي تطرحها الكلية.



Middle East College recently added the Environmental Engineering and Management programme to its list of Engineering programmes. The overall aim of introducing the programme is to prepare well rounded graduates who can contribute in developing a sustainable and environment-friendly world. This comes at a time when countries across the world are focusing more on dealing with the issues of sustainability to make the world a better place to live in especially for the future generations to come.
Dr. Mohammed Abushammala, Faculty, Civil Engineering Department at MEC, who has written many research papers on this topic commented, “This is a very popular programme with an interesting mix of Engineering and Environmental Science. Graduates can find rewarding opportunities in a multitude of sectors including construction industry, manufacturing, mining, chemical and water/wastewater treatment, government organisations, research initiatives, academics, etc. to name a few”. The programme focusses on developing the students’ analytical skills and ability to find engineering solutions to environmental issues like treating waste and pollution in the air, water, and soil and investigating the possibilities for remediation of polluted sites.
“It is good to learn that our young generation is becoming more environmentally-aware. We are getting good number of enquiries for this programme already and admission to this programme is open till 8th of October” said Mohammed Al Sabahi, Head of Admission Office.
It is worth mentioning that MEC is offering 8 Engineering programmes, all in line with the national priorities. The programmes are offered in affiliation with Coventry University, UK which has recently been ranked 12th in the Guardian’s UK Universities Guide 2018. The college houses several specialized laboratories for Engineering and Science, that are well equipped with modern equipment to enrich the educational experience of the students in Engineering and other areas offered.

Number of views (1489)/Comments ()