Round-table Meet on ‘Enhancing Student Participation in Extra-curricular Activities’ at MEC

إجتماع الطاولة المستديرة حول "تعزيز مشاركة الطلبة في الأنشطة اللامنهجية" بكلية الشرق الأوسط

Author: News Editor/10 March 2017/Categories: News at MEC, Staff articles


نظّم مكتب الأنشطة الطلابية بكلية الشرق الأوسط اجتماعًا حول "تعزيز مشاركة الطلبة في الأنشطة اللامنهجية: التحديات والحلول والممارسات الجيدة"، وذلك في الثامن والعشرين من فبراير 2017، حيث شارك عدد من موظّفي وطلبة حوالي 11 مؤسسة تعليمية من مؤسسات التعليم العالي بالسلطنة مثل جامعة نزوى، وكلية الخليج، والجامعة الألمانية للتكنولوجيا، وكلية عُمان الطبية، وكلية البيان، والكلية الدولية للهندسة والإدارة.
وتم مناقشة العديد من القضايا التي تتعلّق بانخراط الطلبة ومشاركتهم في مختلف الأنشطة اللامنهجية بمؤسسات التعليم العالي، ابتداءً بالتحديات التي تتضمّن تركيز الطلبة على معدّلاتهم الأكاديمية، وكثرة المشاريع والواجبات الدراسية، والاختلاط، والإفراط في التفاعلات الإفتراضية، ومواقع التواصل الاجتماعي وغيرها من التحديات التي تعرقل من تفعيل مشاركة الطلبة في الأنشطة، وصولاً إلى الحلول التي من الممكن تطبيقها لتعزيز مشاركة الطلبة في مختلف الأنشطة اللامنهجية مثل إشراك الأكاديميين وأولياء الأمور في تشجيع الطلبة للمشاركة وتنمية مهاراتهم وإبداعاتهم، إضافة إلى تحديد جزء من المواد الدراسية للمشاركة في الأنشطة والعمل المجتمعي التطوعي وغيرها، كما انتهى الإجتماع بعددٍ من نقاط العمل التي سيتم تطبيقها من قبل المشاركين في الإجتماع.
وتسعى كلية الشرق الأوسط لخلق بيئةٍ تعاونية مع مختلف المؤسسات التعليمية المحلية والعالمية، وذلك لدعم الطلبة وتوفير التجربة التعليمية الأفضل، وتعمل على تشجيعهم على التفاعل والمشاركة في اتّخاذ القرارات فيما يتعلّق بالطلبة من خلال المجلس الطلابي الاستشاري.


The Student Activities Office at Middle East College (MEC) organized a Round-table Meet on ‘Enhancing Student Participation in Extra-curricular Activities’ on 28th February, 2017. Staff and student representatives from 11 Omani higher education institutions namely University of Nizwa, Gulf College, German University of Technology in Oman (GU Tech), Oman Medical College, Al Bayan College, and International College for Engineering and Management, participated in the meet.
The first session focused on the challenges faced by higher education institutions in engaging students in extra-curricular activities. Over-emphasis on grades, too many assignments, gender consciousness, over-indulgence in  virtual interactions, social media, and so on, were seen as some of the reasons that students do not readily participate in extra-curricular activities. The second session focused on what could be done to enhance students’ participation in extra-curricular activities. All members advocated that student-effort in terms of extra-curricular activities should be integrated in elective modules. Apart from this, professors, parents, and counselors should explicitly emphasize and encourage students to participate in activities to facilitate holistic development of employability skills. The meet concluded with several action points as take-aways for the participants.

MEC seeks collaboration with other higher education institutions locally and internationally to support the students and provide them with the best educational experience. In addition, it encourages the students to interact and engage in the student-related decision making processes through the Student Advisory Council. 

Number of views (8914)/Comments ()